Distans

Hur lång tid krävs det för att få distans till saker man upplevt?  Som detta med IDOL till exempel. Jag har fått så mycket mail, hälsningar och annat... och jag har inte ens sjungit i TV än. Det kommer att visas på tisdag. Och JAG vet ju hur det går... det vet förresten de allra flesta andra också. I alla fall de som läst min blogg. Det går som sagt inget vidare. Och hur kommer folk att reagera? Jag har en stark känsla och jag vet att jag är älskad ändå, det är inte det. Det är kanske JAG som måste skaffa mig mer kärlek till mig själv, ge mig själv en chans och ge mig själv lite kred.

Hur skaffar man sig den distansen jag ändå tror att det krävs för att kunna se mer objektivt på sina upplevelser och händelser i livet?

Jag behöver distans för att kunna bedöma mig själv. Det är jag nog inte kapabel att göra i nuet mitt i händelsen. Som när man framför, eller säger nått. Så tänker jag alltid -vad sa jag egentligen? Hur lät det? Hur uppfattades det?

Kanske analyseras det lite för mycket också. Jag kanske bara ska låta det flöda och ske, allt runt omrking mig. Men då kanske jag tappar kontrollen. Är det viktigt att ha kontroll då? Ja, jag tror det. Till en viss gräns.
Kontroll är hälsosamt om man använder det rätt, tror jag. Och om man har kontroll krävs det nog mindre distans till händelser och upplevelser för att det ska bli hanterbart.


Men där är jag inte än. Det är nått jag måste jobba med. Acceptera nuet, skeendet, upplevelserna under kontrollerade former utan större analys. Då behövs ingen större distans för att kunna fortsätta.


Ann-Sofi the distanslady

Kommentarer:
Postat av: Alex

Som sångare måste du nog ha både kontroll och inte kontroll om man säger så.....det var inte förrän jag släppte taget som rösten blev fri sas......och kunde utnyttjas maximalt.....det blir väldgt mkt spänningar om man fokuserar på hur folk uppfattar det man sjunger....koncentrera dig på budskapet....och jobba med plastiken.....
Och det viktigaste av allt.....ge aldrig upp :-))
Även om det går dåligt i Idol....så innebär inte det att DU är dålig.....

Postat av: Ann-Sofi

Tack Alex för fina ord. Men visst är det ändå så att det krävs lite träning att lära sig att släppa taget. Det är inte gjort i en handvändning. Jag ger aldrig upp, det lovar jag. Jag ska bara hitta balansen...


Ciao

2005-09-03 @ 12:34:17
Postat av: Åsa

Man får aldrig glömma bort att man aldrig är mer än en människa. Och vi alla har ett behov av att bli älskade, vara duktiga, få beröm och bekräftelse. Och ett viss mått av kontroll behöver man i sitt liv. Att inte veta vad som ska hända, att bara släppa och låta allt ske utan att man vet, är något skrämmande .Men samtidigt kan man få så mycket tillbaks. Chansen att se på saker och ting med nya ögon, se saker man aldrig tidigare haft tid att se , för man har varit upptagen med att analysera. Så lev i nuet och ta för dig vad livet har att erbjuda, gott som ont. För du är och förblir vacker både på in och utsidan och allt som händer gör dig till en starkare och klokare människa.

2005-09-03 @ 13:03:26
Postat av: PO

Jag tror på dig syrran! Som sagt...man kan aldrig ge mer än allt man har. Håller det inte så gör det inte det. Det enda man kan göra, om det går åt pipsvängen, är att ladda om batterierna och köra på igen. Man ska aldrig ångra det man gör. Om dom visar ditt framträdande på tisdag så ska du sträcka på dig rejält, även att du är missnöjd med ditt framträdande så klappa om dig själv och var TOKSTOLT...för det är inte många som vågar ta det steget du tar och ge så mycket av dig själv. Jag är i alla fall TOKSTOLT över dig, för du är min syster!

Love u siss!

// P

2005-09-04 @ 22:36:12

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits