Vändningen

Jag ska försöka sammanfatta, berätta och beskriva vad som händer. Det har skett en ytterst tydlig vändning i min själ och jag har på förhållandevis kort tid, blivit mycket piggare, gladare och ser ett syfte med livet igen.
Jag har träffat en man. Han säger att jag är vackrast i hela världen och att han inte vill släppa mig. Han tittar på mig, tar på mig, lyssnar på mig, pratar med mig, ser MIG. Från början kändes det alldeles för overkligt för att vara sant. Jag trodde inte, eller ska jag säga tyckte inte, att jag var värd något så bra. Skulle jag vara värd att älskas som han älskar mig?
Jag är nog snart beredd att säga JA på den frågan. Mitt självförtroende är på uppgång och jag kan ha fler än en bra dag.
Jag har fortfarande problem med att spegla mig, att fullt och fast acceptera mig som jag är men det är saker jag vet att jag får hjälp med i gruppen.
Jag ska träffa min chef och prata om arbetsträning. Jag vill tillbaka till jobbet. Jag har redan hört små varningsklockor från andra att jag absolut inte får skynda nu. Är det verkligen läge att börja arbeta igen?
Jag vill i alla fall försöka.
Jag tar små steg i taget och trevande letar jag mig fram i livet som jag med spänning vill veta fortsättningen på.
Mycket händer på annat håll också. Mina brorsbarn utvecklas och jag är så lycklig att jag får ta del av det i den utsträckning som det blivit. Tack älskade bror och svägerska för att ni låter mig få vara faster så mycket. Barnen har den största läkningen på mig. Jag älskar er.
Mamma och pappa finns som de starkaste stöttepelare trots att deras egna liv är fyllda med annat som borde ta mycket större plats. Jag menar att jag är så tacksam att jag får den stöttning jag får trots att husbygge och sjuksrivningar hänger över er.
Ni är de bästa föräldrar man kan ha.

Tyvärr har jag i dagarna drabbats av feber och illamående. Jag nyser och hostar och har ont i hela kroppen. Jag gissar väl att det är barnbacillerna som har borrat sig in i min kropp. Jag har ändå lyckats hålla mig frisk ovanligt länge med tanke på vad jag utsatt mig för i barnbacillusk-väg. Nu är det min tur, dock.
Klockan är halv nio och det känns som om jag varit vaken i  flera dygn. Det är nog läge att natta sig nu. På tal om natta sig. Jag har inte använt sömntabletter på snart tre veckor. Det känns superbra och även det är ett tecken på att det har vänt.

Jag har träffat Andreas och jag vill veta mer om vad livet har i åtanke för mig.

Det har äntligen vänt.


Ann-Sofi

Han...

...säger att jag är vackrast i hela världen. Han säger att jag luktar gott. Han säger att jag är så fin.

Han säger att han älskar mig....


Ann-Sofi

Forsättning...

Jag vågar knappt säga det men det känns bättre och bättre för var dag som går. Jag har fortfarande ångestattacker, vågar inte allt, tar inte för mig helt och fullt och tänker oro ofta.
I helgen har jag varit i Stockholm tillsammans med min familj, på bröllop. Jag hade packat en onödigt stor resväska proppfull med kläder då jag ville så gärna att allt skulle kännas så rätt som möjligt. Jag har så svårt att slappna av och känner jag mig obekväm i både hår och kläder blir allt förstört. Men jag lyckades få till det och jag kände mig helt okej innan vi lämnade boendet för vigseln.
Jag klarade av att se hela vigselakten men fick en jättestor ångestattack efteråt. Jag fick gå undan och andas ut min ångest och oro och efter en kvart kunde jag samla mig och fortsätta försöka mingla och prata med folk. Jag hade min familj tätt intill och det gick bra resten av kvällen.
Jag längtar efter gruppen och vad den kan ge mig och jag ser det som ett fantastiskt stöd om något skulle hända.
Det är faktiskt så att något kan hända...
Jag vill inte berätta vad det är ännu.

Jag träffade min chef förra veckan och hade ett möte ang hur jag mår och så skulle vi skriva en rehab-plan för mig. Jag klarade inte av att vara inne på avdelningen med alla mina kollegor utan fick sätta mig i ett angränsade rum strax bredvid avdelningen tillsammans med min chef för att kunna prata.
Samtalet gick jättebra och jag kände att det var skönt att i lugn och ro kunna berätta hur jag har det, hur det går för mig och vad mina tankar ställer till med. Hur jag ser på framtiden och hur jag kämpar för att bli frisk.
Framtiden ja... Jag fick veta på mötet att jag kommer att bli tillsvidare anställd i Blekinge Landsting från och med december i år. Detta ger mig en trygghet på ett helt annat plan än jag någonsin kunnat tro.
Jag längtar tillbaks till jobbet. Jag längtar efter att känna mig stark. Stark i själen. Nu kan jag slappna av en aning och veta att jag har ett jobb att komma tillbaka till utan att vara orolig att mitt vikariat tar slut och inte blir förlängt. Jag har ett jobb!!!!!!!!

Jag har skrivit in mig på Viktis igen. I morgon tisdag är det tänkt att jag ska väga mig igen. Jag vågar knappt tänka hur det kan ha gått. Jag menar med resande, bröllop och så... Förut har jag alltid haft en våg i hemmet för att ha lite koll på hur det går under veckan men jag har inte det nu. Jag alltså ingen aning om hur det har gått för mig denna veckan.
Ska se om jag kan låna en våg av en väninna i eftermiddag.

Så... kontentan av allt är att det går framåt. Det händer saker i mitt liv som jag är skrämmande ivrig över att få veta fortsättningen på. När jag vet det ska jag berätta vad det är....


Ann-Sofi

Jobbet

Klockan är 00.42 och jag har precis kommit hem. Jag tog tjuren vid hornen och åkte och hälsade på på mitt arbete. Jag är nattsjuksköterska och har arbetat på natten i nästan tre år. Min trygghet finns där, mina bästa minnen finns där, mina goa kollegor finns där. Därför ville jag att mitt första besök på jobbet skulle bli så tryggt som möjligt varför jag valde att hälsa på nattetid.
Jag trodde faktiskt att det skulle vara jobbigare än det var.
Resan dit är ett kapitel för sig, där jag blev lite utsatt på bussen av fulla ungdomar som skrattade åt mig, viskade om mig och retade mig. De satt bakom mig och blåste i mitt hår så saliven skvätte, skrattade åt det och viskade glåpord... Så kändes det i alla fall. Jag har så svårt att rycka på axlarna åt sånt. De hade kanske gjort lika dant om någon annan satt där, men nu var det jag som gjorde det och därmed jag som blev utsatt.
Det ösregnade och mitt passerkort är utgånget så jag kunde inte ta genvägen genom garaget utan fick gå runt hela sjukhuset för att komma fram till en dörr där de kunde öppna för mig. Dyngsur steg jag in och såg skylten på min avdelning.
Det kändes helt okej faktiskt.
Väl inne på avdelningen fick jag känslan av att inte ha varit därifrån på hela sommaren. Sommaren känns som ett osynligt vakuum som inte finns, som jag inte varit i, som inte har hänt mig. Så kändes det.
Med försiktig ödmjukhet välkomnade mina kollegor mig och fixade en jättefin fikavagn.
Det kändes liksom skönt att det allra första intrycket var positivt. Eller i alla fall inte negativt. För det går inte att göra om. Det första intrycket är alltid det första intrycket.
Vi pratade jättemycket och jag försökte ånyå förklara hur det känns, vad jag går igenom, hur mina tankar går och hur jag ser på framtiden.
Framtiden ja.
Det planeras stora förändringar på avdelningen som jag fick ta lite del av inatt. De förklarade för mig vad som planeras inför våren med stora schemaändringar.
Då hände nått.
Den där ivern som jag beskrivit innan att jag upplever när allt känns bra hade infunnit sig även denna natt. När känslan blev så skön från första stund fick jag ett sting av tankar att det kanske inte är så långt kvar tills jag reder ut att börja jobba. Men när diskussionen om de stora förändringarna kom på tal gick ivern itu. Då brast det. Inte så det syntes på utsidan, men det kändes så krafigt på insidan. Trycket i bröstet, oron i huden, flackande blick och oklara tankar.
Fan vad långt det är kvar. Jag kände mig plötsligt så usel. Så låg. Så sjuk.
De har det så tryggt på jobbet med ett fint samarbete, trevliga kollegor och ett riktigt liv. Jag är långt ifrån där ännu och jag tror att det är viktigt att jag upptäcker det själv, i tid, så jag kan arbeta aktivt med det framöver. Det var en tröskel jag inte redde ut att gå över. Inte ännu.

Tack fina, underbara kollegor för en bra stund, trots allt. Tack för att ni hjälpte mig att få ett första bra intryck. Nu går det en aning lättare på onsdag. Då ska jag till jobbet igen, fast denna gång på dagen.
Det kommer att bli en helt annan historia som jag berättar om då.

Nu är det mitt i natten och jag ska försöka varva ner och sova.

Godnatt och tack igen S, S och A för det ni gjorde för mig inatt. Det är ovärdeligt.


Ann-Sofi


Fredag igen

Idag har varit en sån där ruggig, mysig dag där jag hade velat ha någon hos mig. Men inget har blivit riktigt som jag tänkt idag.
Jag hade tvättstugan på morgonen och satte klockan på 06.50 vilket är okristligt tidigt för mig. Jag kommer sällan till ro före midnatt och är uppe minst två, tre gånger varje natt. Så all sömn är välkommen trots att det inte blir så mycket.
Tvättstugan gick undan och allt blev rent och är vikt snyggt in i garderoben igen.
Mamma ringde och ville ha min hjälp när hon skulle handla idag, så jag duschade och gjorde mig lite i ordning för att ta mig till affären där vi skulle mötas. Det regnade småspik vid tillfället men det gjorde inte så mycket. Men mamma tyckte inte att jag behövde ut i regnet och fara så hon sa att hon fixade affären själv.
Så då satt jag här och började fundera vad jag skulle göra resten av dagen.
Jag har i alla fall dammsugit och cyklat och handlat kaffe, lämnat kläder till insamling och ätit en macka med kalvsylta och rödbetor på.
Jag hade stora problem i affären, då jag var ruskigt godissugen. Eller egentligen är det fett jag vill ha. Som typ ost eller chips...
Men jag handlade inte hem något utan stod som vinnare i den kampen. 1-0 till mig.
Men nu sitter jag här och har ätit och har ingenting för mig.
Jag messade en väninna och frågade om hon ville dricka ett glas vin med mig, men hon har inte hört av sig. Min andra bästis är bortrest och min bror och hans familj är inte heller hemma.

Idag är det ensamt. Så där ofrivilligt och smärtsamt ensamt.

Mamma och pappa är på konsert i en kyrka och frågade om jag ville följa med. Men jag tackade konstigt nog nej till det.
Det är här hemma jag vill ha sällskap. Jag är så trött på att alltid flytta på mig för att slippa vara ensam. Det är så sällan någon är här. Och när det väl händer är jag nervös att jag inte ska vara en bra värdinna och jag känner mig inte så avslappnad som jag kanske vill. Det beror ju i och för sig lite på vem som är här.
Men som sagt... i nio fall av tio är det jag som får dra iväg till någon om jag vill ha sällskap. Idag vill jag inte iväg. Jag vill vara hemma och hade gärna haft någon att prata med här.

Och det är inte heller alltid så lätt att ringa och fråga För får jag ett nej gång efter annan från alla möjliga håll så låter jag hellre bli. Det kanske låter motsägelsefullt. Att jag låter bli att söka kontakt och sitter hemma själv när ensamheten är så smärtsam. Men det är så det är. Det är inte så värst många som ringer och vill ses. Många har träffat mig en gång i sommar och jag förstår ju att alla har annat att fokusera på som typ familj och arbete. Men jag får ändå en känsla av att jag är jobbig nu. Att det blir för tungt för andra att lyssna på mig, se på mig och vara med mig. Jag är inte rolig längre, jag drar inga skämt, bjuder inte på mig själv till bristningsgränsen, ställer inte upp i tid och otid, är inte alltid PÅ....
Jag är depprimerad, ensam och ledsen. Och jag förstår att det är jobbigt att ha omkring sig.
När jag är med barnen går det lättare. De får mig liksom ljus i sinnet för stunden och jag känner mig avslappnad. De är så underbara och det är ju tack vare dem jag lever. Det är ju på grund av dem jag valde denna tuffa, krångliga, svåra och brokiga väg.

Idag är det fredag och jag är rätt ensam.

På söndag kommer AK. Det ser jag verkligen fram emot.


Ann-Sofi

Träningsvärk

Jag hjälper till ute i Bredäng där mamma och pappa bygger hus. Nu är vi inne i trädfällningsperioden och jag bär ekstockar, fäller träd, drar ris och annat tungt så jag har rivsår, blåmärken och ständig träningsvärk...
Idag har jag dessutom gått en lång powerwalk-runda på morgonen. Jag eftersvettas fortfarande så jag har inte duschat ännu.
Tankarna om morgonpromenader har funnits länge, men eftersom jag tar sömntabletter för att kunna sova är jag ofta rätt trött på morgnarna. Som en lätt baksmälla kan man säga. Och efter varje dag jag inte gått min promenad har jag kännt mig så usel att jag inte rett ut det. Idag gjorde jag det i alla fall efter ett långt samtal med mig själv.
Det tog en knapp timme och jag passade även på att gå in på Willys och handla frukost.
Så det blev en stor kall smoothie till frukost.

Jag har även pratat med min terapeut som i sin tur pratat med läkaren om min medicinering. Jag har fått ordination på ökad dosering från 20 mg till 30 mg/dag. Det kommer att ta två-tre veckor innan jag känner av dosökningen.

Gruppen funkar också. Jag får sagt vad jag behöver och jag får respons på det jag säger. Nästa steg är att försöka förstå, försöka accpetera, försöka tänka rätt. Det är så svårt att förstå varför jag mår som jag mår.
Vad jag har gjort för att förtjäna denna inre smärta. Varför lever jag ensam? Ensam i själen och ensam i allt det sociala.
"Varför" = Tiotusenkronors frågan...


Ann-Sofi

Ny vecka

Idag är det måndag, det regnar ute och är så där ruggigt mysigt. Jag dricker kaffe och har tänt ljus i lägenheten.
TV´n står på och jag hör Malou´s röst i bakgrunden.
Jag har i helgen haft rejäla arbetspass i Bredäng där jag hjälpt mamma och pappa med stugbygget. Vi har grävt macadam, burit ek-stockar, krattat, räfsat, asat och burit. Idag har jag rejäl träningsvärk som faktiskt inte är sådär skön som man annars kan tro när man vet att man gjort ett bra arbete. Det gör ont i alla muskler.
Idag är det måndag och jag har en ny vecka framför mig. I morgon är det gruppen igen och jag ser fram emot det. Jag känner också att jag var lite väl ivrig förra veckan. Jag ville så mycket och hade höga förväntningar. Det har jag fortfarande men jag känner inte samma iver, hunger och nästan panik efter att få sagt allt jag vill. Jag låter det få ta tid.
Jag tittade på Postkodmiljonären i helgen och det var en man som friade till en kvinna i slutet av programmet. Jag fick en sådan otäck känsla i kroppen och blev så ledsen. Jag kände inte alls glädje över deras lycka utan endast ledsamhet över min egen ensamhet.
Jag vet att jag måste jobba med det. Jag vet att jag måste lära mig att se mitt egenvärde, lära mig att uppskatta det, ta ett steg fram och glädjas fullt ut för andra. Rätt lätt! Det är en sak för gruppen att veta. Jag ska berätta det i morgon.
Det är mulet ute och därmed legitimt att klä på sig ordentliga kläder utan att svettas som en tok. Jag har längtat efter det så länge. Värmen är inte behaglig och jag far illa av solen. Nu är det så skönt. Jag hoppas verkligen att hösten är här nu. Att det stadigt blir kallare gör mig lugn. Det är skönt att kunna gömma kroppen bakom kläder. Känslan av att inte blotta mer än nödvändigt är behaglig.
På tal om att gömma sig bakom kläder... Jag har nu bestämt mig för att skriva in mig på viktis igen. Jag vågar inte vänta, låta vikten rusa iväg och plötsligt se ut som en flodhäst igen. Jag måste banta...

Tack för hälsningar från alla. Kommentarerna är färre men jag vet att jag är läst. Det kan jag se på min statistik och jag har ca 90 besökare varje dag. Det betyder mycket.

Det är ännu en vecka i mitt liv. Mitt darriga liv.

Ann-Sofi


(Mrs Muffin: Jag förstår vad du säger och tar till mig av det. Jag ville bara försöka beskriva hur allt känns. Tack för dina ord!)


hits