Lyxmaten

Ja, tänk att det finns så olika syn på vår lyxmat. För mig finns det tre måltider jag längtar lite extra till.

För det första är det surströmmingen. Denna fantastiska fisk som är rena gourmet-maten för mig. Med lök och mandelpotatis kan jag till och med sluta prata för en stund. Så är det ofta när mamma och jag äter...
Då har vi inte tid att prata, vi bara njuter av maten. Vi brukar äta 3-4 gånger om året, så där lagom ofta för att man ska hinna längta ordentligt utan att för den delen glömma hur det smakar! Men i år har det bara blivit en gång (än så länge).



Surströmming




Så har vi det när vi äter bakad potatis också. Där vet vi också, mamma och jag, precis hur vi vill ha det. Svart och Röd stedbitsrom, finhackad rödlök, lätt creme fraiche, vitlökssmör, flingsalt. Vad har jag missat mamma? Räkor?
Man tar det man allra mest tycker om. Och är vi inne i en "hålla igen" period tar vi bort vitlökssmöret och pressar i vitlöken icreme fraichen istället. Och så äter vi, njuter och är tysta... haha... vilka galenpannor! Men gott är det!

Och den tredje måltiden, som jag faktiskt lyckats vara med på två gånger i år är kräftskivan!!  Denna ljuvliga mat. Åh, jag längtar redan till nästa gång vi ska äta kräftor.
Ikväll har jag inget för mig förresten. Ska jag ha en egen liten kräftskiva kanske?

Jag ville med detta inlägget mest slå ett slag för vår fantastiska matkultur som faktiskt inte kostar skjortan heller. Billig och helt underbar mat!


Nu ska jag dricka mitt morgonkaffe och fundera vidare på kräftorna...


Ann-Sofi the gourmetbabe

Kommentarer:
Postat av: mamma

Nej du har inte glömt något allt som är nödvändigt för lite njutning fick du med

2005-09-14 @ 07:44:16

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits