Bergsbestigning

Jag har varit hos optikern idag. När bussen anlände i centrum tog jag med bestämda steg och hypnotiserande blick på gatans stenar promenaden från busshållplatsen till optikern. Jag var en liten stund tidig och fick sitta ner och vänta. Jag kände plötsligt hur pulsen ökade, oron kom krypande, rädslan att få en attack blev större och blicken kunde inte fokucera.
Jag vart livrädd. Men jag tvingade mycket aktivt bort känslorna och gick inuti mig en stund, tänkte att jag MÅSTE klara detta och att det inte är så långt till busshållplatsen hem sedan.
Synundersökningen gick bra och synen har, som förväntat, försämrats endel sedan mitt senaste glasögoninköp för 5 år sedan.
Jag ska hämta ut mina nya bågar den 27 juli. Knappt 2500 kr kommer det att kosta.
När jag stod vid busshållplatsen och väntade på att åka hem kände jag mig ganska suddig inuti men ändå beslutsam. Jättekonstigt.
Jag hade ju egentligen bestämt att jag skulle köpa en bikini också, men inte själv. Det var jag ju nu. Skulle jag fixa att gå in på Kappahl och handla ensam utan sällskap?
Pulsen ökade direkt vid blotta tanken. Men beslutsamheten tog överhand och med samma hypnotiserande blick i marken gick jag in i affären.
Jag hittade en bikini, och kände mig rätt okej. Jag vågade till och med titta på kläder och hittade ett par shorts och två linnen som jag också köpte.
Nu var jag så svettig och ångtestattacken kändes nära. Jag skyndade mig ut ur gallerian och ställde mig mot en vägg lite i skymundan så jag kunde pusta ut.
Nu är jag hemma och är helt slut. Jag är nöjd med vad jag åstadkommit idag. Men huvudet är helt segt, jag är yr och illamående.
Jag ville få ner i skrift vad jag kände och upplevde idag innan jag glömmer bort det. För det är också en del i mitt tillstånd. Jag glömmer bort saker. Minnet är lika suddigt som resten av tankarna.

Det är skönt att vara hemma igen där jag får gömma mig, skydda mig och pusta ut. För det är precis vad jag gör. Bokstavligen. Jag pustar ut. Dels för att lätta illamåendet, andas ut min ångest, rensa huvudet och hämta kraft. Kraft att reda ut resten av dagen.

Detta kommer att ta tid. Men just nu tillåter jag det. Jag är tillfreds med att jag är sjuk, tar emot hjälp och låter det få ta tid. Trots tillfälliga tankar om iver och längtan.

Idag har jag bestigit ett berg och jag överlevde.

Ann-Sofi

Kommentarer:
Postat av: Lisbeth

Tänker på dig Ann-Sofie.

2006-07-10 @ 15:35:33
Postat av: gun_san

Starkt Ann-Sofi! :-)
Vad glad jag blir att läsa om dina framsteg och vad du har klarat av alldeles på egen hand. Du har kraften där inom dig. Den finns där.
Kramar!

Postat av: Vicky

Blev glad när jag läste ditt inlägg idag. O stolt! Stolt över vad du lyckats med! Stolt över att någon idag gjort något fantastiskt! Utan att jag känner dig så är jag stolt över dig! Hur duktig du är! Vet inte om jag hade klarat mig lika bra om jag varit i din situation. Massor med lycka till!
Kram

2006-07-10 @ 17:11:02
URL: http://www.mobilblogg.nu/vicky
Postat av: bittan

Det var så skönt att läsa att du var nöjd med restaurangbesöket i lördags och det märktes. Stort också att du fixade KappAhl idag, ensam ! Njut sedan i ditt hem efter stort förättat värv, och som vi sa det måste få ta tid (låter kanske floskligt men det är nog sant) //kram Eva

2006-07-10 @ 22:52:47

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits