Medicinens inverkan

Jag äter ju numer uppåt-medicin. Jag gillar det ordet bättre än antidepp...
Det tar tre-fyra veckor innan koncentrationen är uppe i rätt nivå så man börjar känna av verkan.
Biverkan av medicinen är bland annat illamående och matsug (konstig kombination, jag vet... men det stämmer faktiskt).
Och en av alla mina orostankar är just den med vikten. Hur ska jag låta bli att gå upp i vikt igen? Hur ska jag klara av att hålla det jag lyckats gå ner? Hur ska jag klara av att banta igen?
Jag hade en tanke när jag började äta medicinen och det var att i takt med att jag blir lite ljusare i tanken skulle energin och längtan efter morgonpromenaderna öka. Jag skulle kämpa emot suget, alltid ha frukt tillgängligt. Likaså smaksatt sodavatten och lightsaft.
Jag har inte alls kommit speciellt långt i mina positiva tankar om mig själv. Att tycka om mig själv. Det är fortfarande en stor kamp att göra något för min egen skull, för att jag ska må bra, för att mitt välbefinnande är det viktigaste.
Det är aktiva tankar innan, under och efter en handling där jag sätter mig själv i centrum. Det går inte alls per automatik.
Och tankarna om att göra det för andras skull hamnar oftast och lättast först. Jag har alltid tänkt så...
Därav oron för min övervikt. Hur ska jag någonsin kunna vara attraktiv, kvinnlig, vacker... om jag är en tjockis? Hur ska någon någonsin vilja ta i mig, krama mig, säga att jag är fin om jag ser ut som en valross.... För det är så jag känner mig. Ful, äcklig, klen, dum och klantig.
Medicinens inverkan ska få mig ljusare i sinnet och därmed lättare kunna ta in, formatera om, se MIG, tänka gott, göra gott, handla gott, må gott....
Jag är i början av allt.
Och ändå, trots oron för min vikt bland annat, känner jag att det går lättare. Jag har lättare till skratt. Min humor börjar komma tillbaka. Och jag skojjar för att jag är glad. Inte för att skaffa poäng och bli accepterad och godkänd. Det är jag redan. För det är med min familj jag skojjar och skämtar. Det är i den trygga lilla världen jag kan skratta.
Jag längtar...
Jag längtar efter att utöka, ta ett steg till, inte vara orolig, inte känna mig dum, ful, otäck. Inte känna mig ensam...
Medicinens inverkan på mig är bara i början. Och tillsammans med min uppåt-medicin och samtalen måste det förändras. Det bara måste det.
Jag känner ibland att jag mår bättre om jag är upptagen. Är det bra eller dåligt? Att jag inte tänker så mycket om jag har något att göra. Idag till exempel har jag grovarbetat på landet. Hela dagen har vi arbetat, grävt, skyfflat och svettats. Varmt och eländigt har det varit men jag har varit upptagen med att handgripligen göra något.
Nu är jag hemma, ensam, har inte så mycket att göra och då kommer tankarna igen...
Men trots allt så känner jag att medicinen börjar verka.
Jag ser lite ljus. Men det är lång väg kvar.

Ann-Sofi

Kommentarer:
Postat av: Helena

Eftersom det har tagit lång tid för dig att samla på dig allt jobbigt är det ju ganska rimligt att det tar lång tid att hitta ljuset igen. Och att du har kommit en liten bit på väg är ju jättestort! Jag hejar på dig och skickar kramar söderut!

Postat av: Anonym

Hej gumman!
Jag ville bara berätta att min 85-åriga moster begravdes härom veckan. Trots hennes ålder, trots att hon varit rejält senil de sista tre åren och trots att hon var både ogift och barnlös, så var kyrkan full av sörjande.

Margareta fanns nämligen till för alla medan hon var frisk och klar i knoppen: för sina syskon och syskonbarn, för sina gudbarn, sina vänner och för sina patienter, och all den värme hon har spridit finns kvar i våra hjärtan.

Jag ville berätta det eftersom det verkar finnas en trend i tiden att man måste ha familj och barn för att leva ett meningsfullt liv och bli ihågkommen. Så är det inte. Ditt liv som omtänksam dotter, syster, faster, vän och sjuksköterska har ett minst lika stort värde. Låt inte "familjelösheten" tynga dig, utan sträck på ryggen och var stolt över allt du åstadkommer.

Kram

2006-07-24 @ 05:55:05
Postat av: Ballen

Det var verkligen kul att träffa dig igen Annsofi! En dag i sänder som vi peacelivers säger.

Kram

/B

2006-07-24 @ 08:46:37
URL: http://www.fridlevstad.se
Postat av: PO

Det sprids en värme i mitt hjärta när du säger att du ser lite ljusning, även om det är för en liten stund. Citerar Ballen ovan när vi tar en dag i sänder.
Älskar dig!

// Lillebror Oe.

2006-07-24 @ 08:57:35
URL: http://porosenberg.webblogg.se
Postat av: Vicky

hej du

känner så väl igen din tankegång! o jag tror precis som helena att du har samlat på dig mörker under en lång tid så det kommer ta lång tid till ljuset. men ljuset finns där! o du kommer att komma dit! det är jag fullt övertygad om!

för övrigt tycker jag att du är en jättevacker kvinna! ingen valross så långt ögat når!!

kramar vicky

2006-08-10 @ 10:46:14

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits