Nytt datum på gång

I morgon ska vi alltså göra nästa ultraljud och då blir det uppe på sjukhuset på gynavdelningen och det görs utanpå magen, inte vaginalt.
Det ska bli så rackarns spännande så jag håller på att krypa ur skinnet av förväntan. Jag längtar efter att få se min lilla bäbis hjärtslag och kanske rörelser i magen. Är de där kittlingarna bäbisen eller bara vanliga tarmrörelser? Jag vet att det är i tidigaste laget att kunna känna något, men va fasen... Det är rätt roligt att drömma också!
I morgon kommer vi alltså att få ett mer specifikt förlossningsdatum, vilket jag i och för sig kanske inte lägger någon större vikt vid. Det viktigaste med det datumet är att jag kan ansöka om havandeskapspenning. De måste ha ett beräknat förlossningsdatum så de kan beräkna 60 dagar bakåt i tiden.
Jag längtar efter den dagen...

I morgon är min semester slut och jag börjar med en rivstart direkt. Jag har ju som bekant två jobb och i morgonbitti halvsju börjar jag jobba! Sen är det ett gäng nätter på sjukhuset som hägrar...

Åh vad jag längtar... Jag längtar efter hösten. Hösten med sina vackra löv, den lite bitande vinden och alla härliga dagar i skogen i jakten på svamp. Åh jag längtar efter kylan och de lite tidigare kvällarna... Det är mysigt med tända ljus och lite lokal värme i form av en filt och få sitta och prata med A en hel kväll.
Jag längtar efter hösten för då får jag snart gå hem på mammaledighet. Jag längtar efter hösten för då är det nära till advent och jul. Jag längtar till hösten för då närmar sig förlossningen med stormsteg... Åh vad jag längtar!

I morgon går jag in i v 17 enligt mig själv och i morgon eftermiddag får jag veta om jag har rätt... Så här står det på
internet om v 17:

Ökad svettning är vanligt hos mamman, vilket beror på ökad blodmängd. Många kvinnor blir även täppta i näsan. Vidare kan slidan avge en ökad mängd sekret. Behovet av att kissa ofta bör ha gått över vid det här laget.

Ditt barn är 11-12cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150g. Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått pyttesmå naglar. Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Bröstkorgen hävs och sjunker när det tränar sin andning. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett är barnet mitt emellan blygdbenet och naveln.

Ann-Sofi

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits