Vecka 16

Jaha... då ska jag enligt mina egna beräkningar vara i vecka 16 idag. Jag tycker att det börjar hända saker i magen och min kropp börjar förändra sig mer tydligt. Jag har ju ingen midja att tala om och jag känner mig bara klumpig, dallrig och tjock med ständigt molande värk i magen.
Jag träffade en kollega igår som är i v 35 (tror jag). Hon är sådär underbart vacker och har en sådan rund fin mage och en helt fantastisk kropp för övrigt. Hon bär magen högt och stolt och har så söta och fina kläder som är sådär somrigt härliga. Kläderna ja. Jag har jävulska problem nu och det enda som är skönt är typ mysrallor. Jag har ett par tights som funkar, men de är svarta och just nu är det över 25 grader varmt ute så det känns inte helt aktuellt att använda de nu. Jag får väl ta en extra sväng och kolla det sista på rean.
Jag ska börja röra lite mer på mig också. Det bestämmer jag varje dag. Nästa steg är att ta på sig gympadojjorna och faktiskt ta en promenad. Jodå... nog tänker jag det alltid!
Jag drar mig för att börja arbeta igen. Vi går in i vår sista semestervecka nu och på tisdag nästa vecka börjar allvaret igen. Kommer jag att orka? Pallar min rygg med betonggolven och alla lyft? Jag hoppas verkligen det för jag vill ändå tro att jag inte har en helt klen rygg.

Så här säger
internet om v 16:

Din midja börjar försvinna, och ett tips för att behålla de vanliga kläderna några veckor extra är att trä genom ett gummiband som extra ögla i knapphålet och sedan knäppa gummibandet runt knappen!

Ditt barn är 108-116mm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 100g. Nu är barnets armar och ben färdigbildade och lederna fungerar. Skelettet hårdnar i och med att benen förkalkas och denna process kallas ossifikation. Barnet kan nu koordinera sina rörelser då nervsystemet fungerar och musklerna svarar på hjärnans signaler. Det är fullt med aktivitet i livmodern, fostret rullar runt, sparkar och gör volter. Ännu kan det vara svårt att känna rörelser då fostervattnet fungerar som en ljud- och rörelsedämpare. Omföderskor kan känna ett litet fladder runt denna vecka. Är det ditt första barn så dröjer det oftast några veckor till innan du känner att det sparkar.

Om en vecka ska vi göra ett nytt ultraljud och det ska bli så rackarns spännande!

Ann-Sofi

Kommentarer:
Postat av: mamma

Jag tycker att du är vacker i din graviditet. Bär din mage med stolthet som du fick höra tidigare av några vänner. Stora t-shirts finns alltid att fixa till vardags. Spännande läsning från internet.
Kramar från mor

2007-08-06 @ 11:41:30

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits