Gott Nytt År!

Ikväll är det självaste nyårsafton och vi sitter i vår trygga goa vrå och mår alldeles förträffligt! Det är så skönt att få ta det lugnt tillsammans med Andreas, känna närheten, tryggheten och njuta av hur bra vi har det!
Vi har varit en sväng hos mamma och pappa under dagen men valde att åka hem ikväll, vilket jag tror var ett bra drag då det börjar bli minusgrader och lite lätt underkylt regn/snö och vi hade tre mil att köra.
Färden hem gick bra och det är skönt att vara hemma, som sagt!


Vi går dessutom in i v 36 idag. Detta innebär att det bara en en ynka månad kvar innan jag är fullgången. Känslan av förvärkar blir kraftigare och magen blir tyngre och tyngre...
Inte många tror att jag går full tid och det är så himla spännande. Vi har ju verkligen ingen aning!!!!
Foglossningen är värre än någonsin tidigare och jag klarar inte av att gå många meter i taget. Att resa sig från en stol, vända sig i bädden, ställa sig i badkaret, gå i trappor är ingen enkel match längre utan kräver ibland till och med lite planering.
Tack och lov blir det ett slut på eländet och något helt ljuvligt underbart kommer istället! Åh vad vi längtar...
Bäbisen är ju färdig nu och ska bara lägga på hullet lite och hur mycket vi än längtar så känner jag ändå att varje dag i magen är bra för bäbisen. Varje dag närmare v 40 som bebben finns inuti mig är bara av godo! Men oj vad vi tycker att tiden går sakta nu!
Min nattsömn är otroligt rubbad och jag sover mellan 4-5 timmar per natt. Totalt. Aldrig mer än två timmar åt gången. Det är ganska påfrestande, men jag försöker ändå se det som en inkörningsperiod för hur det kommer att bli sedan.

Så här beskriver
gravids hemsida v 36:

Från och med nu går de flesta på kontroller en gång i veckan eller varannan vecka. Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäckenöppningen nu. Magen sjunker ner och det blir lättare att andas men du kanske behöver kissa oftare.

Nattsömnen blir ofta avbruten då du behöver ändra läge med kroppen. I boken
Mammapraktikan kan man bland annat läsa om praktiska sovställningar för höggravida. Passa annars på att fråga din barnmorska vid nästa besök. Det kan hända att du även drömmer mycket och att drömmarna är ovanligt livliga. Många är de tankar som du bearbetar inför förlossningen och den nya familjen.

Barnet är i princip helt fullgånget och väger ca 2,8 kg. Längden är ungefär 34 cm från huvud till stjärt. De sista veckorna ska barnet äta upp sig för att klara livet utanför livmodern. Vid det här laget har du märkt att barnets rörelser har förändrats, vilket beror på att det är trångt i livmodern. Du känner antagligen bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som kraftfullare och tydligare. Ofta kan man se konturerna av en armbåge eller häl som putar ut mot huden. Även om rörelserna ändrar karaktär bör ingen dag förflyta utan några livstecken från barnet. Kontakta din MVC inom 72timmar om rörelserna minskar i antal. De sista veckorna kan vara tröttsamma. Ditt barn kommer att vara tre gånger så tungt vid födseln jämfört med vad det var i v.28.



image220



Gott Nytt År!


Ann-Sofi och Andreas

Kommentarer:
Postat av: Simple Girls

Gott Nytt År! :)
// SimpleGirls.blogg.se

Postat av: PO

love u 2 siss! Tack och jag ska verkligen säga till de gånger jag behöver hjälp. Som sagt. Love u 2!

2008-01-02 @ 14:31:45
URL: http://porosenberg.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits