Vecka 11

Bebis - Från och med nu är embryostadiet över och din bebis kallas nu för foster fram tills att den föds. Mellan huvud och stjärt är din bebis som en kiwifrukt, omkring 4.5-6 cm. I tredje månaden upptar bebisen huvud hälften av kroppslängden. Din bebis kan röra på huvudet, tungan och läpparna. Och naglarna börja växa.

Du - Du kan inte känna bebisen rörelser ännu, men din livmoder har blivit så stor att den nästan fyller ditt bäcken. Lägg dig på rygg så kan du känna den precis ovanför blygdbenet. Din bebis på verkas av hur du lever så försök leva och äta regelbundet och nyttigt. Texten är hämtad här.

I morgon går vi alltså in i vecka elva i vår graviditet och livet rullar liksom på. Jag börjar få tankar kring hur allt ska bli, hur bäbisen kommer att se ut, alla gosiga stunder... Vi är planerade till 23 januari och hur är vädret då? Är det massor med minusgrader eller bara blask och regn? Finns det utrymme för promenader? Hur kommer jag att må efter förlossningen? Det liksom bara bubblar inuti och det är så häftigt. Det kommer över mig ibland att det faktiskt är ett litet liv som växer i min mage, för det är inte alltid så lätt att förstå. Inte ännu!

I morgon ska jag på läkarbesök på MVC och det är ett vanligt besök som alla gör. Tänkte passa på då att prata lite om mitt illamående. Jag får behålla en och annan måltid nu, men det är inte på långa vägar tillräckligt.

Om några veckor börjar vår semester och då ska vi bila genom Sverige. Det ska bli så underbart!

Nu önskar jag en fortsatt trevlig söndag.

image159


Ann-Sofi


Kommentarer:
Postat av: PO

Hallå! Du ska bli mamma...hallå!! Och jag ska bli morbror. Hur häftigt är inte detta??!!
Det är en härlig känsla, bubbleriet och de framtida tankarna. Tror nog att A börjar bubbla han med. Bara den rena känslan av att man ska bli förälder sätter hela tillvaron i gungning.
Hoppas verkligen att allt jobbigt med illamåendet vänder så sakteliga. Du ska bli mamma och då går barnet i första hand. Allt annat är fullständigt oviktigt.
Syns i eftermiddag.
Bamsekramar till Er båda från lillebror/svåger!


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits