Vecka 14

Detta går att läsa på internet om v 14:

Du bör känna dig mindre trött än i inledningen av graviditeten för nu har du kommit till graviditetens andra tredjedel, och många av besvären från första tiden försvinner. Det är mycket möjligt att du börjar må fantastiskt bra. Äntligen ser du gravid ut.

Eftersom hormonet progesteron ökat starkt den sista tiden kan du nu få trög mage. Progesteron får musklerna att slappna av. Trycket från den växande livmodern påverkar även den tarmen och hämmar dess arbetstakt. En enkel lösning på detta kan vara att dricka extra mycket vatten och äta fiberrik kost. En mörk strimma kan synas mitt på magen, den kommer förmodligen att blekna efter att barnet är fött. Bröstvårtorna och vårtgårdarna börjar också mörkna. Livmodern är stor som en grapefrukt.

Ditt barn är nu 12 veckor gammalt och 80-93mm långt från huvud till stjärt. Vikten är nästan 25g. Fostret växer nu mycket snabbt och de inre organen mognar. Barnet rör sig mindre ryckigt och kan böja och vrida på handlederna, händer, fingrar, ben, knän och tår.

Nervsystemet har börjat fungera. Ögonlock och naglar fortsätter att utvecklas. Ögonbryn börjar framträda på barnet och det börjar växa hår på huvudet. Nu går det att höra barnets hjärta med ett ultraljudsinstrument. Barnet dricker av fostervätskan och kan kissa. Nu får det all sin näring från moderkakan, som även producerar viktiga hormoner.

Barnet tränar in- och utandning som en förberedelse för livet utanför livmodern. Men den använder inte sina lungor i sin vattenfyllda värld, eftersom barnet får syre direkt från dig via navelsträngen och moderkakan.


Det är så spännande att få läsa om vad som händer inuti mig och hur allt ser ut. Vad som händer med min lilla bäbis (ja jag vet att det bara är ett foster, men det är ganska mysigt att få kalla den för bäbis ändå) går så fort nu och det känns faktiskt lite tryggt att få läsa lite grand om utvecklingen i både min stora kropp och den lilla magen.
Tänk att jag faktiskt är gravid. Allt stämmer ju inte med vad som skrivs på internet. Som det där med tröttheten till exempel. Jag kan bli sådär toktrött och somna där jag sitter på ett litet ögonblick. Så har jag aldrig gjort förut.
Och någon mörk sträng på magen har jag då rakt inte. Men inte gör det något. Det viktigaste är att den lilla mår väl och att jag tar hand om både min och den lillas kropp så gott jag kan.

Vi har varit på en liten semester i Stockholm och besökt släktingar och bekanta till Andreas. Vi har haft hemlängtan och åkte hem lite innan vi planerat från början.
Mycket beror på att vi vill renovera och fixa här hemma i lägenheten. Eftersom det inte blev något husköp och vi varit ledsna färdigt nu kan vi börja fokusera på vad vi har här. Här och nu!
Vi ska göra fint i kök och vardagsrum och få till det riktigt ordentligt. Vi har hösten för oss, men det kliar rätt bra i fingrarna och vi vill så gärna komma igång.
Så nu tror jag nog att vi ska riva lite tapeter och ringa vår hyresvärd om förfrågning ang nytt köksgolv och rörledningar för inkoppling av diskmaskin.

Vi har inlett vår andra av fyra veckors semester och är nu hemma i Karlskrona igen. Jag har svärfar här som också har semester och behöver komma iväg lite. Så nu sätter vi snart igång att fira vår andra semestervecka.

Vi har det rätt bra!

Här är en bild på ett foster i v 14:

image161

(Foto: Lennart Nilsson, ur Ett barn blir till)



Ann-Sofi

Kommentarer:
Postat av: Cathrin

Grattis ännu en gång till bebis :-) KUL!
Kram!


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits