Vecka 10

Livmodern är av en apelsins storlek och fortfarande dold i bäckenet. Vanligtvis är det dags att börja använda en bra stödjande BH. Hittar du en som passar riktigt bra och den dessutom går att justera i omfånget kanske du kan klara dig med den under hela graviditeten. Titta bland våra Mammakläder i vårt branschregister för att hitta lämplig affär.

Kanske märker du att du blir upprörd och irriterad på saker som du inte skulle bry dig om i vanliga fall. Det beror på graviditetshormonerna, och humöret kan försämras ytterligare på grund av naturlig oro över graviditet och stundande moderskap.

Moderkakan börjar producera
progesteron. Processen är klar i slutet av vecka 14 och då är moderkakan klar för att överta gulkroppens funktion. Barnet är åtta veckor gammalt och 31-42mm långt från huvud till stjärt. Ditt barn är nu inte ett embryo längre utan ett foster. Huvudet ser fortfarande för stort ut för kroppen, ögon och näsa ör tydligt urskiljbara. Tjugo pyttesmå tandanlag bildas nu i tandköttet. Barnets vrister och handleder har bildats och det går att skönja fingrar och tår. De flesta lederna har bildats, nervsystemet fungerar och många inre organ fungerar. Lungorna fortsätter att utvecklas, och i bukhålan växer inälvor och mage till sig. Njurarna förflyttar sig till sin rätta plats i övre delen av bukhålan. Hjärtat är i princip helt färdigbildat. 

Så står det på nätet om vecka 10.

Jag har det jättetufft just nu och har fått sjukskriva mig en vecka för att försöka vända det jobbiga. Jag mår illa och kräks hela tiden, trots att jag faktiskt fått behålla maten i helgen, men igår kväll var det dags igen.
Mitt sömnbehov är gigantiskt och jag sover 10-12 timmar/natt. Jag vet, och alla säger till mig, att det blir bättre. Jag vet det. Men just nu kan jag inte arbeta och vara ansvarig för andra människors liv när jag mår så dåligt. Min helt underbara barnmorska Gunilla pekade med hela handen och sa att jag bör sjukskriva mig, käka postafen på morgonen och ligga en halvtimme innan jag stiger upp. Jag har fått mycket matnyttiga tips som jag ska ta tillvara.
Förra veckan var rätt turbulent med begravning, inskrivning och all röra ang husköpet.

Husköpet ja. Det är en historia för sig. Kontentan är i alla fall att allt är avblåst. Det blir inget husköp för vår del och detta beror på stora dolda fel som säljaren inte ville gå ner i pris för. Så med andan i halsen åkte vi till vår hyresvärd och skulle försöka häva vår uppsägning av lägenheten. När vi kommer dit visar det sig att de nya hyresgästerna strax skulle komma dit och skriva på kontraktet och då vi berättar att vi blivit blåsta på huset kastar sig vår hyresvärd på telefonen och ringer upp de nya hyresgästerna och säger att vi hävt vår uppsägning. De blev naturligtvis inte glada, men faktum är att muntliga avtal inte gäller i sådana här situationer. Det är bara underskrift på papper som gäller. Så vi fick tillbaka vår lägenhet och slapp flytta.
Klart att allt detta tar på krafterna också. Jag ska verkligen försöka vända detta och hitta en ny balans där jag kan hantera allt och må väl om dagarna.

Här är en bild (Foto: Lennart Nilsson) på navelsträngen hos ett foster i v 10:


image158

Ann-Sofi

Kommentarer:
Postat av: Cinus

Åh, vad tråkigt med huset, men tur att det upptäcktes innan ni köpt det och flyttat in.
Ta nu och vila ordentligt och samla krafter.
Var du utomhus mycket i helgen, sov i tält, du skrev att du fick behålla maten? Under min första graviditet när jag mådde så fruktansvärt illa var vi på tältsemester under den värsta tiden och jag kräktes inte en enda gång men så fort jag kom hem igen börjades det igen. Underskatta aldrig frisk luft ;)

2007-06-25 @ 10:39:50

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits