Vecka 9

Ja, idag går jag in i vecka nio i min graviditet och det känns ibland som om jag varit gravid jättelänge! Jag pratar så mycket om det och vi berättade i ett tidigt stadie att vi väntade barn. Kanske är det därför... Ibland har jag till och med gått händelserna i förväg och spanat in v.10 i tron att jag är där nu...
Men jag fick sakta sätta mig och räkna efter och upptäckte då att det "bara" är vecka nio nu.

Jag mår inget vidare. Illamåendet och kräkningarna vet inget slut och jag fick till och med avlägsna mig från mitt arbete i helgen. Igår kväll och idag på förmiddagen har jag trots allt lyckats behålla maten. Illamåendet är konstant men jag har inte kräkts idag. Jag klarar nog av att arbeta inatt. Men jag ska i alla fall ta upp det med barnmorskan på onsdag för då är det dags för inskrivning och vi har då möjlighet att ta upp lite sådana saker.

Inskrivning ja. Vecka nio är en fylld vecka...

Jag ska arbeta två nätter och går således av på onsdag morgon för att enkom sova ett par timmar. Klockan 12 ska vi vara hos barnmorskan för inskrivning och provtagning. Jag räknar med ett och annat pekfinger ang min vikt men jag ska verkligen försöka se objektivt på det hela. Klockan 14 samma dag är det dags för begravning. Då begravs min farmor i Ulrika Pia och glädje byts till sorg. Jag börjar dagen med ett pirrigt första besök hos barnmorskan för att sedan ta ett raskt steg till farmors begravning. Kontrasterna vet inga gränser.

På torsdag har vi marknad i hela stan och A och jag ska ta oss en tur. Vi ska väl även förbereda och packa inför midsommarhelgen som skall spenderas i Bergkvara tillsammans med brorsans kompisgäng. Det ser vi fram emot. Och så får vi träffa barnen! Åh vad härligt!

På fredagmorgon drar vi således mot midsommarfirande och jag hoppas att vädergudarna är med oss och att mitt illamående har lagt sig så jag också kan äta lite gott och må bra.
I en graviditetstidning hittade jag tester för alkoholfria viner och jag ska prova en nu till helgen tänkte jag. Blue Nun Light, tror jag den heter.

nätet går att läsa följande om v 9:


Ditt barn är 22-30mm långt från huvud till stjärt. Embryot börjar nu mer och mer se ut som en baby med fingrar och tår på händer och fötter. Armar och ben växer fort, ögonlocken täcker nästan hela ögonen och en näsa sticker ut. Barnet rör sig nu försiktigt och tränar sina muskler, men eftersom fostret är stort som en vindruva kan modern inte känna rörelserna än. Under denna vecka utvecklas diafragman och det är tack vare denna muskel som barnet kan andas efter födseln. Inälvorna som började bildas från navelsträngen, transporteras till bukhålan som blir större allt eftersom fostret växer.



Ann-Sofi

Kommentarer:
Postat av: Anna

Hej Ann-Sofi! Lider med dig. Jag fick också sjukskriva mig i helgen. Mycket sammandragningar. Idag har det känts ganska bra, men ett ständigt orosmoment. Jag önskar en trevlig midsommar och att du kan njuta av lite sill o nypotatis. Många kramar från Anna.

2007-06-18 @ 22:35:30

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits