Vecka 28

Nu har jag bara ca 12 veckor kvar som gravid. Det blir bara häftigare och häftigare för varje dag som går och trots mina smärtor i fogar och rygg känner jag mig mer harmonisk än jag gjort på länge.
I skrivande stund har jag fem arbetsnätter kvar att genomföra innan jag går hem på havandeskapspenning. Bara det är ju en harmonisk tanke.
Bäbisen sparkar mer frekvent och starkare nu. Andreas har lyckats känna flera gånger och i går morse fick han sig en riktig tjotablängare!
Jag går till barnmorskan varannan vecka nu och väger mig, mäter magen och lyssnar på bäbisens hjärtljud. Det ska vi göra på onsdag.
Andreas säger att jag är så fin som gravid och han vill se och ta på min mage hela tiden. Han älskar att ha mig gravid!
Vi pratar mycket med magen och får ofta små sparkar till svar. Det är häftigt att sitta tillbakalutad i fåtöljen och titta på magen när den plötsigt bara får liv! Det är så häftigt!

Så här säger
gravidsidan om v 28:

Nu går du in i graviditetens sista tredjedel. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut.

Är du Rh-negativ görs en andra undersökning för att kontrollera om modern utvecklat antikroppar. Omkring dessa veckor görs ofta ett glukosbelastningstest, vilket innebär att man kontrolleras för att se ökad risk för graviditetsdiabetes. Även en kontroll av eventuell blodbrist görs.

Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen. Fortsätt att prata med ditt barn för vid det här laget har det vant sig vid din röst. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är barnet livsdugligt, vilket gör att det måste registreras om det föds.


Jag har redan gjort min glucosbelastning som var helt okej. Mitt Hb är 120 nu så det är också ett jättefint värde.
Bäbisen växer precis som den ska och på onsdag ska vi mäta lite mer ordentligt.

familjelivs hemsida står det följande om v 28:

Kroppen: Framöver blir besöken hos MVC allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Blodsocker: Vid förhöjda sockervärden görs ofta ett belastningsprov för att testa glukostoleransen. När man är gravid kan man få en lindrig form av graviditetsdiabetes som i regel brukar gå bort efter förlossningen.
Blodtryck: Blodtrycket sjunker normalt lite i mitten av graviditen. Exempel: Från att ha haft en vilopuls på 75 vid inskrivningen kan den sjunka till 70 i mitten. De tre sista månaderna ökar ofta pulsen igen och hamnar kanske runt 80. Om blodtrycket stiger mycket får man ofta gå på tätare kontroller på MVC eftersom det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning "preeklampsi". Det kan ge sig till känna som huvudvärk, trötthet och dålig fostertillväxt samt för tidig födsel.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 cm och fötterna mäter 5 cm. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet anses livsdugligt vid denna tidpunkt och om det skulle födas måste man registrera barnet enligt lagen. Som tur är har barnet nu mycket goda chanser att klara sig utanför livmodern, med hjälp av bland annat värme från en kuvös.

Tänk att vår bäbis har hår, fötterna är 5 cm långa och den väger 1 kilo!!!!  Det är så ofattbart häftigt!

Om 12 veckor är jag och Andreas föräldrar!

Ann-Sofi

Kommentarer:
Postat av: PO

Och jag hejjar på så mycket jag orkar! Barnen ska liksom få en kusin och jag ska bli morbror! Kan liksom inte riktigt ta in all den informationen! Kanske därför det är såå himla häftigt!!
So happy for you both!


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits