Vecka 25

den ena sidan står det:

Nu växer magen och blir tyngre. Allt eftersom kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck ned mot bäckenbotten. Kramper är vanligt och kommer att vara det även längre fram. Undvik att knipa med tårna. Barnet kan trycka på blåsan vilket medför att du måste gå på toaletten ofta. Det kan hända att du lättare blir andfådd nu. Tänk på din hållning och vila mycket.

Ditt barn är nu ca 22cm långt mellan huvud och stjärt och väger runt 800g. Det kan ta tag om sina fötter och knyta nävarna. I lungorna bildas allt fler blodkärl och näsborrarna börjar öppnas. Barnets benkärnor blir hårdare. Barnets livlina - navelsträngen är tjock och elastisk med innehåll av två artärer och en ven. Dessa blodkärl ligger inbäddade i en tjock geléartad massa som hindrar dem från att trassla ihop sig. Detta är ett sätt att säkra blodflödet mellan moderkakan och barnet och dess livgivande funktion.

De permanenta tänderna bildas långt in i tandköttet men kommer inte att bryta fram förrän barnet börjar tappa sina mjölktänder i sexårsåldern.

Under graviditeten är det inte heller helt ovanligt att man drabbas av
halsbränna eller sura uppstötningar. Många drabbas även av underlivssvamp, läs mer på våra infosidor

image185

Idag har det för första gången synts på utsidan när Grynet sparkar. Det är en helt otrolig upplevelse och jag kunde inte sluta stirra. Fick ingenting gjort på en halvtimme. Satt bara med händerna på magen och väntade på nästa rörelse! HELT fantastiskt!

Och på den andra sidan står det:

Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på MVC för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 140-150 och hjärtljudet låter som en galloperande häst.
Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Om man misstänker för tidig födsel kan mamman få cortisonbehandling för att påskynda lungutvecklingen. När barnet är fött måste det sedan behandlas på neonatalavdelning tills lungorna är färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade
.

Jösses... i morgon går vi in i vecka 25 och jag är i sjunde månaden. Det är för sjutton inte klokt. I skrivande stund sparkar det jättemycket så Grynet vill nog också vara med på ett hörn här idag!
Jag har börjat få halsbränna emellanåt, men det går oftast över av sig själv. På jobbet brukar jag ta en slurk Gaviskon som funkar fint.
Magen växer och är så fin så fin. Det är faktiskt ljuvligt att titta på sig själv. Jag tycker att jag är rätt fin...
Foglossningarna börjar bli värre. Jag har fått ont framtill också och försöker använda korsetten jag fått av sjukgymnasten. Den är inte jättebekväm för det sitter metallskenor som är obekväma när man sitter ner. Men det funkar fint när jag är uppe och står och går.
Vila är egentligen det enda rätta, men det är så svårt att bara ligga när jag ser att saker behöver bli gjorda. Jag tar ofta tag i sakerna men låter det å andra sidan ta lång tid att genomföra. Det som tog en timme förut tar en hel dag numer. Och det gör ingenting. Jag låter det få ta tid.
Just nu har jag elva arbetstnätter kvar innan jag går hem på havandeskapspenning. Detta med försäkringskassan är ett kapitel för sig... Denna djungel av lagar och paragrafer, papper och papper och papper...
Jag hoppas att jag fyllt i allt rätt så jag slipper få tillbaka dem och skriva om. Det tar sån förbaskad tid och allt blir skjutet på framtiden.

image184

Ann-Sofi

Kommentarer:
Postat av: Daniel Othfors

Hej Ann-Sofi! Jag såg det du skrev på Facebook, men hann inte svara förrän du försvunit därifrån för gott! Jag har läst lite här på din blogg och jag kan bara säga GRATTIS!!! Gud, vad kul, ny kille(nåja ny och ny, ni har ju varit tillsammans ett tag) och en lite plutt som väntar på att komma med i familjen! Vad roligt! Jag kan inte göra annat än att önska er lycka till! Du kommer att bli världens bästa mamma! Ha det jättefint så hörs vi! /Daniel

2007-10-19 @ 15:00:58

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits