Vecka 26

Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.

Detta står
här. 

Kroppen: Det är vanligt att man får häftig kramp i t.ex vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna, om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret....
och detta går att läsa här.

Tänka sig att vi går in i vecka 26 i morgon....

image186

Vecka 26+1

Det är så stort för oss och idag sa mamma att min mage är ganska stor och hon undrade så försiktigt "hur stor ska du bli egentligen lilla gumman"...
Jag njuter av min fina mage och jag visar den allt jag kan. Kläderna passar inte på långa vägar längre men jag har ändå inte gått pp i vikt helt hämningslöst. ca 10 kilo totalt. På tisdag ska vi lyssna på bäbisens hjärta igen.

Ibland när jag lutar mig tillbaka och vilar lite kan jag klappa på magen och få en liten hälsning tillbaka. Jag märker att bäbisen känner min beröring. Lika tydligt säger den ifrån när jag har min stödkorsett på mig. Det blir på tok för trångt där inne och det sparkar som tusan...
Det där med strimmor på mage och bröst har jag tack och lov inte skaffat mig. Inte än är väl bäst att tillägga. Men jag tror att det har att göra med att jag redan är lite mjuk i skinnet iochmed min redan befintliga övervikt. Det är dock bara en tanke. Min navel är inte heller lika djup längre och det är snart dags att ta bort min älskade pirecing....


Ikväll ska vi äta sushi, jag och Andreas. I morgon ska vi lägga in nytt golv i köket och det ska bli så himla spännande!

Ann-Sofi 

Kommentarer:
Postat av: Syster Anna

Du är så fin i din mage=) Men vaffö måste man ta bort sin piercing??? Nu blir jag orolig! Den bara ska....ju vara där!!! Puss

Postat av: Ann-Sofi

Det kan bli helt sjukt grymt fula ärr och märken om man väljer att behålla sin piercing när magen växer och huden blir spänd. Och ärr är det nått jag har gott om redan så jag tror jag väljer att ta bort den tillfälligt ändå.

2007-10-23 @ 07:39:19

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits