Myslängtan

Klockan var fem idag när jag steg upp. Det var rätt kallt ute, det kände jag, eftersom vi har fönstret öppet i sovrummet. Och mörkt. Jag tog på mig en pyamas och smög ut i köket och satte på tevatten. Plötsligt kröp den sig på. Den där känslan som gör att man blir så varm i kroppen. Myslängtan efter jul! Jag kände glögglukten och smaken av pepparkaka. Jag såg alla tänka ljus på morgonen i mörkret när snön ligger som bomull kring hus och träd. Lukten av varm stearin, glögg och pepparkaka, morgontidningen och tända ljus tidigt tidigt på morgonen...
Åh vad jag längtar. Snart kommer jag att få vara hemma hela tiden. Det är det allra bästa tycker jag. Jag mår så bra här hemma och trivs så i lägenheten. Jag njuter av att få plocka, vara, göra, fixa och dona. Jag njuter av att strunta i det också!

Jag har i skrivande stund tänt vår oljelampa och solen är på väg över kanten. Det är fortfarande mörkt ute men på väg att ljusna. MorgonTV har precis börjat och jag dricker te med honung i. Andreas sover fortfarande och jag sitter i fåtöljen med fårskinnet bakom ryggen. Smärtan gjorde att jag inte kunde ligga längre och var tvungen att stiga upp.

Men en sådan här morgon gör det ingenting.

Jag har myslängtan i kroppen.


Ann-Sofi

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits