Vecka 18

familjelivs hemsida kan man läsa:

Vecka 18
Kroppen:
Vid den här perioden är det vanligt med det rutinmässiga ultraljudet. Barnmorskan visar ofta hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet som förkortas BF. Att man väljer just den här tidpunkten för ultraljud beror på att utvecklingstakten för foster är relativt lika under denna period, efter vecka 23 kan de sedan växa i snabbare eller långsammare takt och då är det svårare att avgöra hur många dagar fostret är.

Fostret: Huvudet är cirka 4 cm i diameter, medan fötterna är cirka 2 cm långa. Nu märker fostret om det är ljust eller mörkt utanför magen, även om ögonen är stängda. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

Vist är det häftigt?

Jag har det jättejobbigt med smärtan och dygnen flyter lite samman. Klumpen i magen växer då jag tänker på jobbet eftersom det börjar bli tungt, både fysiskt och psykiskt. Jag ska till doktorn på måndag och prata så vi får se vad som händer nu. Det var på inrådan av min barnmorska som tiden till doktorn bokades när hon förstod att jag har det rätt tugnt. Stunderna är inte långa när jag känner mig varm och mjuk i kroppen utan stelhet och smärta. Och jag känner mig samtidigt så tafatt. Att diska är en pina för ryggen. Jag försöker verkligen och vill ju inte vara till last utan hjälpa till allt jag kan. Andreas tycker inte att jag är besvärlig. Inte alls. Det är jag som upplever det så.
Jag tar en dag i taget och försöker. Detta är ju en tid då jag ska vara glad och lycklig. Det är således också målet.

Vi pratar mycket om bäbisen och hur vi längtar efter den. Ibland går tiden så himla långsamt och ibland rusar den faktiskt iväg. Det är inte så länge sedan jag kände mig snuvad på två graviditetsveckor när jag trodde att jag var i vecka 17 men att jag i stället var i v 15. Nu har jag liksom kommit ifatt, tycker jag så jag känner inte lika starkt sådär längre. Det är ju skönt! Jag kan också säga att ultraljudet vi ska göra nästa vecka ska bli så jädra häftigt! Åh vad vi längtar!

gravid.se står det följande om v 18:

Om det är din första graviditet kan det vara bra att veta att det inte är magen som kurrar utan barnet som rör sig. Nu kan du vara riktigt säker på att det finns en baby där inne. Vid det här laget är du förmodligen lika pigg som innan graviditeten och det är möjligt att sexlusten ökar. Höga östrogenhalter i din kropp får blodmängden i bäcken- området att öka. Detta bidrar till att du oftare och snabbare än vanligt blir sexuellt upphetsad. Varsamma samlag under graviditeten är helt riskfritt, men kontakta din MVC om du är orolig.

Det 16 veckor gamla barnet är nu 12,5-14cm långt mellan huvud och stjärt och vikten ca 200g. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats ? barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu.


Nu ska jag äta frukost!


Ann-Sofi

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits