Vecka 21

Nu har jag gjort halva min graviditet och jag mår faktiskt finemang. Ja, alltså, om man inte låtsas om att jag har ont i ryggen, fogarna och musklerna så. Jag försöker verkligen kämpa, men ibland känns det som om jag inte kan hålla emot. Jag menar att jag ibland faktisk behöver prata om det, även om jag bestämmer mig minst en gång om dagen att jag ska låta allt bero, kämpa på och inte låtsas om att min rygg värker. Det är lite tråkigt att smärtan ska få ta så stor plats.
Jag mår trots allt fint för övrigt och Min mage är så rund och fin! Jag känner sparkar varje dag och jag tycker mig känna att de blir starkare och starkare. Snart tror jag att Andreas kan känna från utsidan också! Åh vad jag längtar dit! Kom på att det var länge sedan jag tittade på de små ljuvliga barnkläderna vi fått. Jag trodde faktiskt att jag skulle plocka och pula mer med dem än jag gjort.

Jag kan också berätta att jag mer och mer börjar känna av de känslostyrda hormonerna. Inte klokt egentligen vad man utsätter sig för. Jag tål ingenting förrän jag blir rörd, ledsen och till och med gråter. Hormonrallyt sprutar i kroppen och ändå pressar jag mig. I skrivande stund tittar jag på TV4 Fakta - Förlossningskliniken! Smart drag Ann-Sofi! Not! Nu är det reklampaus och jag kan hämta mig en aning.

Fåtlöjen jag sitter i är faktiskt bekväm för rygg och höfter och jag sitter mer än gärna här när jag sitter upp!

V 21 innebär ungefär det här enligt
gravidsidan på nätet:

Vissa kvinnor får halsbränna vid det här stadiet. Det kan kännas som en brännande känsla i bröstet och du kan även få sura uppstötningar. Det finns receptfria läkemedel som neutraliserar magsyran, t ex Gaviscon. Blir det extra besvärligt kan din läkare skriva ut medicin. Kanske kan du svettas ovanligt mycket och det beror helt enkelt på de extra kilon som du nu bär runt på. Omkring denna vecka känner du livmodern strax under naveln.

Ditt barn är ca 16cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 420g. Det kan röra sig fritt i fostervätskan och kan sparka både långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet.

Nu är matsmältningsapparaten tillräckligt utvecklad för att kunna tillgodogöra sig vatten ur det fostervatten som barnet sväljer. I början av graviditeten är det moderkakan som producerar fostervatten men när njurarna fungerar ungefär i fjärde månaden, tar de över produktionen. Njurarna tar även hand om en del avfallsprodukter i barnets blod och tillverkar urin av dem. Men det finns inte mycket urin i fostervattnet utan det mesta av avfallsprodukterna som bildas, transporteras bort via moderkakan och ut i ditt blodomlopp. Det är dina egna njurar som tar hand om det mesta av renandet efter barnet.

Sinnesorganen som barnet ska använda för att lära känna världen utvecklas nu raskt. Smaklökarna på tungan är färdiga. Hjärnans och nervtrådarnas utveckling har kommit så långt att barnet ska ha fått känsel. Vid ett ultraljud skulle du nu kunna fånga en bild, där barnet suger på tummen eller smeker sitt ansikte.



Precis som det står kunde vi se hur vår bäbis sög på tummen när vi gjorde ultraljudet i måndags och jag kan säga att känslan blev för stor för mig. Det är så svårt att förklara och för mig att förstå. Jag väntar barn! Det största som händer alla andra har nu hänt mig. Lilla mig! Jag och Andreas, min prins, ska bli föräldrar!

Vi är lyckligast i hela världen!


Ann-Sofi och Andreas

Kommentarer:
Postat av: Malin Koski

Hej Ann-Sofi!
Jag satt och plågade mig själv med serier som barnsjukhuset och dylikt och grät massor under mina graviditeter, och
när man väl har fött dom små godingarna så ät man så rädd att det ska hända dem något eller en själv så då gråter man för det.... Ha det bra ! /Malin

2007-09-21 @ 18:45:21
Postat av: Ann-Sofi

Malin: Hahahaha... Kan du begripa varför man plågar sig sådär!?! Inte klokt egentligen, men på nått sätt känns det ändå som om jag inte kan gå runt problemet utan istället bejaka det och gråta hejdlöst emellanåt!
Tack för din kommentar här! Det är gött att veta att jag är läst! Kram

2007-09-21 @ 20:31:04

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits