Vecka 37

Kan ni tänka er... Jag har tre, TRE veckor kvar av min graviditet sedan börjar ett helt nytt liv för mig och min älskade Andreas. Ja, jag vet... tre, fyra eller kanske fem veckor kan det också bli. Men vi vill ändå njuta av tanken att det närmar sig sådär raskt.
Det har hänt ruskigt mycket med magen sista veckan. Jag har, som jag skrev i ett tidigare inlägg, sjunkit ner med magen ganska bra och det trycker på rejält neråt nu.
De senaste dagarna har förvärkarna och sammandragningarna ökat ganska rejält i frekvens och numer kommer de även i vila ganska ofta. Igårkväll trodde jag att det var dags alltså! Shit pommesfrites vad det höll på. Det gör ju inte ont, så där smärtsamt ont, men det suger neråt, trycker på och ger mig ilningar liksom. Och denna gräsliga smärta i symfysen. Varje steg jag tar känns som om jag ska gå av på mitten. Tänk er en kraftigt stukad fot som du sedan råkar vricka till igen... Den smärtan är ganska jämförbar... Ingen höjdare alltså. Och det börjar verkligen visa sig nu och ta ut sin rätt på mig och mitt humör. Det börjar bli riktigt tröttsamt med smärtorna och jag längtar efter lite vila! Ett par timmar utan smärta.

Och så längtar vi ju efter bäbisen!!!! Igår var vi på kalas hos min bror då han fyllde 33 den 3:e januari! Grattis i efterskott lillebror! I alla fall så var ett kompispar till brorsan där som också väntar barn. De har dessutom gått över tiden 6 dagar, men allt var lugnt och fint. Hon hade en sån liten söt kula på magen och verkade inte ha gått upp något nämnvärt i vikt. Inga vattenansamlingar eller fettvalkar där inte...
Inatt vaknade jag och kunde inte ligga längre, steg upp och fixade lite fika. På med datorn och kollade de vanligastge sidorna och vad skådar mitt öga när jag går in på
Blekinges Webbisar... Jodå! Tjugo över ett inatt föddes deras son! Jag var ju på samma fest som de igår!!!! Jösses vad häftigt!
Varmt grattis till Olle och Sara! Nu har lilla Ebba blivit storasyster!

Detta gör ju att jag längtar ännu mer efter vår bäbis! Jag har packat om BB-väskan, bäddat om vaggan och plockat, fixat och donat bland babysakerna på skötbordet och i skötväskan. Det är så himla mysigt och jag kan sitta och drömma mig bort och längta när jag tittar ner i den tomma men ack så vackra vaggan!

Jag längtar efter att kunna röra mig igen. Gå på promenad och kunna GÅ och handla! Det tar mig på tok för lång tid att bara ta mig till bilen nere på parkeringen. Jag längtar efter att få lite snabbt tassa ner i tvättstugan, röja undan lite i hemmet och göra en massa "passa på" saker.


Vi går ju för jössenamn in i vecka 37! Det är ju helt obegripligt! Obegripligt och helt underbart! Jag längtar efter att få ringa till mamma och pappa och säga att de blivit mormor och morfar. Jag längtar efter att få ringa lillebror... Morbror P-O!!! Hahaha! Åh vad häftigt!

image222


Buken är ganska spänd på bilden kan jag säga! Sammandragningarna avlöste varandra hela kvällen!


Så här beskrivs v 37 på nätet:

Du fortsätter att gå på kontroll varje eller varannan vecka. Barnets vikt och position kontrolleras vid varje MVC-besök. Den här veckan är en lämplig tid att gå på studiebesök på den förlossningsavdelning där du tänker föda. Nu är det vanligt att känna förvärkar. Livmodern blir hård i ungefär 30 sekunder och sedan slappnar den av. Dessa sammandragningar ska inte göra ont. Ofta stiger nu känslan av spänning och förväntan ju närmare förlossningen du kommer. För att göra sig beredd på vad som kommer att hända med din kropp närmast efter att du fött kan boken med namnet Sedan du fött rekomenderas. Den finns att köpa i vår Graviditets Shop.

Barnet är ca 35 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 3 kg. Nu betraktas barnet som fullgånget och är redo för sin resa till livet utanför livmodern. Om barnet ligger med stjärten eller fötterna först så erbjuds du kanske en yttre vändning nu. Det vill säga en läkare försöker genom mild massage att vända barnet så huvudet ligger nedåt mot bäckenöppningen. Får du värkar i denna vecka försöker man inte hindra förlossningen från att komma igång. Det finns forskning som tyder på att barnet själv producerar hormoner vilket signalerar att det är för trångt och det leder till start av värkar.

Under graviditetens större del har barnet förlitat sig på dig för att slippa infektioner, men under tiden har hon eller han också byggt upp sitt eget immunsystem. Efter födseln fortsätter detta att utvecklas och stärks även genom amning. Den första mjölken som kommer ur dina bröst kallas råmjölk och är rik på näring och antikroppar. Den egentliga modersmjölken kommer igång två - tre dygn efter förlossningen med hjälp av barnets aktiva sugande på brösten. Mjölken är näringsmässigt väl sammansatt, ger ett bra skydd mot infektioner och stärker barnets immunförsvar. Barnet brukar nu träna sig på att andas men eftersom det varken har luft i eller utanför lungorna resulterar detta ofta i fostervatten i strupen med hicka som följd. Detta är helt normalt och inget att oroa sig för.




God fortsättning på det nya året! Idag ska vi plocka ner lite jul i hemmet!


Ann-Sofi och Andreas

Kommentarer:
Postat av: PO

härlig läsning syrran! Vi längtar vi med!
Ååå va häftigt det är!


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits