Vecka 38

Så var vi då inne i vecka 38 och allt känns som om det inte skulle ta slut... Emellanåt skojar vi och säger att "det blir nog inget"!
Overklighetskänslan kommer krypande allt oftare och vi drömmer oss långt in i framtiden när det egentligen bara handlar om ett par, tre veckor kanske.
Det kan förvisso redan komma idag... vem vet!
Jag mår som jag mår. Smärtorna i symfysen sätter större och större stopp för mig och jag tar mig hjälpligt fram inom- och utomhus. Kryckorna blir ett inslag allt oftare varje dag och nattetid tar jag mig knappt ur bädden.

Igår var vi på studiebesök på förlossningen och BB vilket jag tyckte var jättespännande. Vi fick se de olika rummen, fick information om de olika rutinerna och hur vi ska förhålla oss i de olika skeenden. Det fanns ett mysigt rum med ett stort badkar, en gungstol, softade lampor och stearinljus. Specialstolar där man kan  sitta bekvämt och ändå luta sig tillbaka för att "vila sig" igenom en värk.

Läser man hur bäbisen har det nu i vecka 38 ser man att allt är liksom färdigt nu. Nu väntar vi bara... Och vilken väntan sen. Trots att vi vet att det är två veckor kvar till fullgången tid så tycker vi att det borde komma NU!!!!!
Vi har packat ner allt vi kan komma på att vi kanske vill eller verkligen behöver på förlossningen och BB och pärmen med vår journal ligger redan i bilen. En kollega har fixat några skyddsflak som jag kan ha att sitta på i bilen om vattnet skulle gå innan vi kommer in till förlossningen.

Såhär beskriver
gravidsidan v 38:

Vid varje Mvc-besök görs de vanliga rutinkontrollerna av ditt blodvärde, blodtryck, barnets hjärtfrekvens, position och tillväxt. En del kvinnor upplever att de känner sig nedstämda mot slutet av graviditeten. Orsakerna kan vara en mängd olika saker: oro inför förlossningen, trötthet på grund av sömnbrist och längtan efter att graviditeten ska vara över. Försök att få tid för dig själv och tala med din barnmorska på MVC. Mot slutet av graviditeten undersöker barnmorskan hur barnet ligger och för omföderskor vars barn inte fixerat sig, är det inte ovanligt att det sker först när värkarna börjat. Många kvinnor upplever en surrande känsla i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten och ev. obehag när man sätter sig för snabbt på en hård stol.

Barnet är ca 36 cm från huvud till stjärt och vikten ungefär 3,2 kg. Barnet vikt ökar snabbt. Det kan växa med upp till 28 g om dagen. Barnet rör sig mindre nu. De stora kroppsrörelser du kände tidigare är små stötar från fötter och knän. Alla inre organ är färdigbildade och i tarmarna finns en grönsvart, klibbig avfallssubstans som kallas barnbeck eller mekonium. Det består av utsöndringar från matsmältningssystemet blandat med lanugohår, gallpigment och celler från tarmväggen. Barnbecket kommer att tömmas ut antingen före eller efter födseln.

Vid det här laget kan din barnmorska förmodligen säga på ett ungefär hur stort barnet är. Men glöm inte att det bara är en uppskattning. Exakt hur stort barnet är kan ingen säga innan det föds. Nu börjar moderkakan åldras och dess uppdrag att förse ditt barn med näring är snart avslutat. Då den blir sämre på att överföra näringsämnen så kan det finnas blodklumpar och förkalkade fläckar på dess utsida.


Ann-Sofi

Kommentarer:
Postat av: Jenny

Hej, jag har följt din blogg ett tag och börjar också längta efter bebisen nu... haha. Jag är så glad för eran skull och jag är helt säker på att ni kommer bli underbara föräldrar. Ville bara säga det och önska dig och Andreas lycka till med ALLT. Tänker på er! :)

2008-01-15 @ 16:53:24
Postat av: Ann-Sofi

Hej!
tack för din fina kommentar! Det är så häftigt att vi blir lästa och tänkta på! Vi står ju inför det största man kan vara med om och emellanåt är det ganska omtumlande!
Så... tack för dina ord och fortsätt gärna hänga här och kolla in oss!

2008-01-15 @ 19:29:05
Postat av: Malin

Hej !
2 veckor känns långt men bebisen stannar ju liksom sen.....
gungstolen på bb är dö skön ! MAkkan satte sig mittemot på en pall och jag spjärnade emot med fötterma och gungade bakåt samtidigt. jag vet det låter konstigt men man får hitta sin grej !
Ha det bra! Kram Malin

2008-01-16 @ 18:27:59

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits